Penggunaan Digital Learning Material dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0
DOI:
https://doi.org/10.36423/jec.v2i1.365Keywords:
DLM, industrial revolution 4.0Abstract
The industrial revolution emphasizes the definition of the speed element of information availability, which is an industrial environment in which all entities are always connected and able to share information with one another. The industrial revolution 4.0 has a big influence on the course of learning in the classroom in the future. One of the implications of technological development is that Digital learning material (DLM) is used to deliver a variety of diverse material with a variety of content such as written text, audio, audio visual, animation, and interactive practice questions. This activity is a training for teachers related to the use of DLM in elementary school learning to deal with the industrial revolution 4.0 to improve teacher competency and optimize learning activities. The method used is discussion, simulation and practice. The activity was followed by elementary school teachers in the city of Tasikmalaya at SDN 1 Gunungpereng. The results of the activity got a very good response and provided knowledge and skills for teachers using DLM in learning. With this activity the teacher is able to understand and master the use of DLM in learning in elementary schools.Keywords: DLM, industrial revolution 4.0References
Berson, Michael J. & Peter Balyta. (2004). Technological Thinking and Practice in the Social Studies:
Transcending the Tumultuous Adolescence of Reform. ISTE (International Society for
Technology in Education), Vol 20 No. 4, Hal 141-150.
H.Prasetro, W. Sutopo. (2018). Industri 4.0: Telaah Klasifikasi Aspek dan Arah Perkembangan Riseyâ€.
Jati Undip: Jurnal Teknik Industri, vol 13, no 1, hal 17-26
Mahendra, Hatma Heris & Winarti Dwi Febriani. (2019). Pembelajaran Berbasis Pendidikan
Humanistik Pada Mata Pelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, Vol. 6, No.1,
Februari 2019
Slameto.(2010).Belajar & Faktor – Faktor yang Mempengauhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Journal Empowerment Community ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Journal Empowerment Community berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.
- Semua Informasi yang terdapat di Journal Empowerment Community bersifat akademik. Journal Empowerment Community tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.