MENINGKATKAN MINAT BACA DAN KEMAMPUAN BAHASA INGGRIS ANAK MELALUI PEMBENTUKAN RUMAH BACA “ENGLISH EXTENSIVE READINGâ€
DOI:
https://doi.org/10.36423/jec.v3i1.598Kata Kunci:
English Training Program, Elementary school-aged children, English Language ability, Reading interestAbstrak
This community service is an English language learning program for elementary school-aged children in Kampung Cantilan, Desa Sukarame. This program is organized based on requests from parents who report that they want their children to learn English, but since Kurikulum 2013 (K-13) has been implemented, English is not taught in Elementary School. It does not belong to primary time allocation where it depends on the school policy to take English as an extracurricular subject or not. After conducting the interviews, it can be concluded that the parents want their children to learn English and the children have high motivation to learn English but lack of interest in reading books. Hence, this program is conducted as a means for children to get access to learn English and to get motivated to read a lot. The method used in this community service program was adapted from Vincent II (2009), namely community development practice, whereas the steps used in providing training materials are: orientation, training, feedback and continuation. Pre-test and post-test are carried out at the beginning and at the end of the program and show an increase in scores from pre-test to post-test. From the test results, it can be concluded that this service contributes in gaining children’s English language ability.  Whereas from the interviews, it is known that the children's interest in reading has increased.Referensi
Edukasi Kompas. http://edukasi.kompas.com/read/2016/ 08/29/07175131/ minat.baca.indonesia. ada.di.urutan.ke-60.dunia. Diakses tanggal 1 September 2019.
O’Galperin. (1979). Mengajar dengan Sukses. Bahan AA angkatan Pertama Unud (1991) dalam Sudipa, I, N., Rajeg, I, M., & Laksminy, I, P. (2014). Pelatihan Bahasa Inggris Pemandu Wisata Lokal Di Desa Kapal. Udayana Mengabdi 13(2): 93 - 95 ISSN : 1412-0925.
Survei UNESCO. Minat Baca Masyarakat Indonesia 0,001 persen [WWW Document]. 2016. Go Bekasi. URL Buletin Al Ribaath, Universitas Muhammadiyah Pontianak Vol 15, No. 1, Juni 2018, Hal 80 – 84 p-ISSN: 1412 – 7156, e-ISSN: 2579-9495 84 http://gobekasi.pojoksatu.id /2016/05/19/survei-unesco-minat-bacamasyarakat-indonesia-0001-persen/. Diakses tanggal 1 November 2020.
Vincent II, J. W. (Jack) (2009). Community development practice. in Rhonda, P. dan Pittman, R. H. (ed.) An Introduction to Community Development. New York: Routledge, hal. 58– 74.
Yunus, S. (2018). Enam Penyebab Rendahnya Minat Baca Anak. https://www.kompasiana.com/syarif1970/59ab4860df20a823b06ea6c2/enam-penyebab-rendahnya-minat-baca-anak?page=all. Diakses tanggal 7 September 2020.
##submission.downloads##
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Journal Empowerment Community ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Journal Empowerment Community berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.
- Semua Informasi yang terdapat di Journal Empowerment Community bersifat akademik. Journal Empowerment Community tidak bertanggung jawab terhadap kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.